čtvrtek 17. října 2013

London CLOSER/ Na dotek

London CLOSER/ Na dotek

Ten parčík je v Londýně kousek od St. Paul´s. Utajený před turisty mířícími do obrovské katedrály, i já jsem ho objevila náhodou hledajíc chládek v červnových vedrech.
Postman´s Park. Nenápadný zelený plácek v betonové finanční čtvrti. Hned u vstupu narazíte na malou stříšku, chránící zeď keramických tabulí. Jsou si podobné, ale každá trochu jiná. Místo je mi povědomé, ale nepamatuji si, že bych tu už někdy byla. Postupně čtu nápis za nápisem, nemohu se odtrhnout:

George Lee, hasič. Vynášel dívku v bezvědomí z požáru v Clerkenwell, přičemž šestkrát upadl a na následky zranění zemřel. 26. července 1876

Elizabeth Boxal, 17, Benthal Green, zemřela po zranění, když se snažila zachránit dítě před splašeným koněm. 20. června 1888

Další a další, celkem jich je asi padesát. Všichni zachránili něčí život, ale svůj tím ztratili.
Myšlenka na to krásné a smutné místo se mi vrací i doma a pak mi to najednou dojde: Nicholsův film CLOSER (Na dotek). Mučivé drama čtyř lidí plné falše, sobectví, zrady a bolesti. Tady přece Alice najde své nové jméno:
Alice Ayres, dcera zedníka, která svým chrabrým chováním zachránila tři děti z hořícího domu na Union Street za cenu ztráty svého života. 24. dubna 1885

Tu a tam se mě někdo zeptá, jestli to není už tak trochu nuda jezdit tolik let do Londýna, vždyť už prý tam nemůže být nic nového k objevení.

Není to nuda. Třeba i kvůli okamžikům jako je tento.


Žádné komentáře:

Okomentovat